Korean Wave

Korean Wave | Grote zaal

Ontmoet K-Pop songwriters (TWICE, NCT127 en ENHYPEN). Leer wat K-Drama is en ontdek of de Nederlandse muziekindustrie van K-Pop kan leren?!

Leren! Wat is K-Pop en K-Drama? Waarom is het zo succesvol, zo’n bijzonder fenomeen? Waarom investeren Netflix, Apple-tv en Disney+ zoveel in Koreaanse content? Is de Korean Wave een gamechanger in de entertainmentindustrie en heeft het een impact op beeldvorming van Aziaten?  In de grote zaal (1e etage) zijn lezingen, masterclasses en talkshows. Hier spreken multi-platinum songwriters uit de K-Pop maar ook experts uit de Nederlandse muziekindustrie, wetenschappers, Aziatische creatives, en K-pop fans zelf. Let op: er is beperkt plaats ca. 125 deelnemers. 

Lezing “De Korean Wave in historisch perspectief en wat zombies daarmee te maken hebben?”

Zuid-Koreaanse popcultuur iheeft de wereld veroverd. BTS brak record na record, BLACKPINK is YouTube’s populairste act. Zuid-Korea zet de toon. Maar dit is niet de eerste keer dat een Koreaanse golf de wereld overspoelt. In middeleeuws China werd er al geklaagd over de alomtegenwoordigheid van Koreaanse liedjes, mode en kapsels. Bijna een eeuw geleden brak danseres Ch’oe Sŭnghŭi de harten van Japanners, Europeanen en Amerikanen met haar door Koreaanse tradities geïnspireerde ballet en inspireerde ze een van de beroemdste Britse films. De enorme populariteit van Kung Fu films onder leiding van Bruce Lee in de jaren zeventig en tachtig werd mede mogelijk gemaakt door Zuid-Koreaanse acteurs, regisseurs en producenten die vaak wereldberoemd in Hong Kong werden. Korea is vaak dichterbij geweest dan we wisten. De andere golven zijn weer gaan liggen. Zal deze Korean Wave dat ook doen?

Remco Breuker | Hoogleraar Koreastudies Universiteit Leiden

Breuker studeerde Japans en Koreaans in Leiden en Koreaanse geschiedenis aan Seoul National University. Zijn promotie betrof middeleeuwse Koreaanse geschiedenis, maar hij heeft naast zijn werk over premodern Korea ook gepubliceerd over Noord-Korea, dwangarbeid en moderne slavernij. In 2018 verscheen zijn boek De B.V. Noord-Korea. In de tweede helft van 2022  verschijnt De Koreaanse Golf: De onstuitbare opmars van de N.V. Zuid-Korea bij Prometheus.

 

Lezing en Q&A zaterdag: 13.00 – 14.00 | Binnenkort online terug te bekijken

Remco Breuker

Masterclass K-Pop | Jan Baars

K-Pop is wereldwijd enorm populair. De muziek en muziekvideo’s breken record na record op Spotify, Youtube en Tiktok ondanks het feit dat K-pop muziek weinig in de reguliere radioshows wordt gedraaid in het westen. BTS, super K-pop band is zo invloedrijk dat zelfs grote organisaties zoals de VN en de president van Amerika graag met hun samenwerken in de hoop daarmee wereldwijd aandacht te krijgen voor hun projecten. Maar wat is K-pop eigenlijk en waarom is het zo populair? Jan Baars, producer en songwriter, geeft een K-pop masterclass over het fenomeen. Hij schrijft en produceert al jaren liedjes voor k-popbands en artiesten en kent deze wereld dus goed. Hij heeft geschreven en geproduceerd voor grote namen als Twice, NCT127, Treasure, Kang Daniel, Astro, GWSN, etc. Ook is zijn muziek gebruikt voor tientallen tv-shows over de hele wereld zoals Keeping Up With The Kardashians, The Challenge, Total Bellas & Life of Kylie.

 

Tijd zaterdag: 14.30 – 15.30 | Binnenkort online terug te bekijken

Talkshow “Verandert K-Pop de muziekindustrie?”

K-pop is wereldwijd een ongekend succes: de muziek, de fashion en de dansjes zijn enorm populair op Tiktok en Youtube en trekken biljoenen views. Er is een hele contentindustrie om het fenomeen ontstaan waarbij grote merken zoals Louis Vuitton, Dior en Celine graag aansluiten. Samen met K-pop experts en kenners van de Nederlandse muziekindustrie verkennen we de impact van K-pop op de (Westerse) muziekindustrie. Wat maakt het anders en zo populair bij de jeugd? Kan de Nederlandse muziekindustrie iets leren van K-pop en is K-Pop een voorbode van hoe popmuziek zich in de jaren twintig verder gaat ontwikkelen? 

Talkshow host Ewout van der Linden | Expert muzieksector / Directeur Music Motion

Muziekbusiness, muziek en economie, muziek en trends: dat is de expertise van Ewout van der Linden van Music Motion. Hij organiseert daarover events, coacht artiesten en geeft les aan SAE Institute en HKU Utrecht. 

Ewout van der Linden

Panelgast Jan Baars | Producer / Songwriter o.a. voor K-Pop bands

Jan Baars schrijft en produceert liedjes voor beroemde k-popbands en artiesten zoals Twice, NCT127, Treasure, Kang Daniel, Astro, GWSN, etc. 

Jan Baars

Stella Elhorst | K-Pop expert en eigenaar K-Pop shop I.wonchuu

Stella volgt al ruim 15 jaar de wereld van Kpop en heeft ruime kennis van de trends in Korea en de gemeenschappen rondom K-pop in Nederland. Deze kennis deelt ze regelmatig met TV en radio.

Stella Elhorst

Jan van der Plas |Muziekkenner / auteur De Muzikantengids / maker tv-serie 50 jr. Nederpop

Auteur van De Muzikantengids, het handboek over de muziekindustrie dat als lesboek wordt gebruikt op vele muziekvakopleidingen en maker van de televisieserie 50 Jaar Nederpop, over opkomst en ontwikkeling van de popmuziek in Nederland. K-Pop is in zijn ogen een voorbode van hoe popmuziek zich in de jaren twintig verder gaat ontwikkelen. 

Jan van der Plas

Kevin Bouwens - Velser Herrie / De Andere Plugger | Popplugger en marketeer

Een van de poppluggers die er in Nederland voor zorgt dat muziek op de radio komt. Kevin heeft jaren ervaring met pluggen, maar doet meer: hij adviseert muzikanten / bands over hun promotie en marketing, is betrokken bij de publishing van nieuwe acts en weet hoe je muziek op playlists krijgt. Het nieuwe pluggen dus! Kevin kent de Nederlandse muziekbizz dus op zijn duimpje en laat zijn licht schijnen op de impact van K-pop.

     Talkshow zaterdag: 16.00 – 17.00 | Binnenkort online terug te bekijken

Masterclass K-Drama en film | Daan Vree

De Oscarwinnende film Parasite heeft de Koreaanse cinema definitief onder de aandacht gebracht bij de internationale filmliefhebber. Maar de ongekende opmars van K-drama heeft Korea pas écht populair gemaakt bij een wereldwijd publiek. Squid Game was lange tijd zelfs de best bekeken serie op Netflix. Maar wat is K-drama eigenlijk? Wat maakt het zo anders dan de drama’s die wij in het Westen kennen? Wat maakt populaire series als Squid Game, Crash Landing on You en Business Proposal zo verfrissend om naar te kijken? Filmmaker Daan Vree is geboren in Zuid-Korea, maar in Nederland opgegroeid met Westerse films en televisieseries. Vanuit een persoonlijke en filmische kijk, laat hij zijn licht schijnen op dit bijzondere fenomeen.

Tijd zondag: 13.00 – 14.00 | Binnenkort online terug te bekijken

Daan Vree

Lezing ‘K-Pop fandom’ en aansluitend panelgesprek “A new kind of fandom?”

Lezing: K-pop fandom en de zoektocht naar echtheid

Hoe kijkt de buitenwereld tegen K-popfans aan, en hoe zien zij zichzelf? In deze lezing wordt in brede lijnen bekeken hoe K-pop fandom tegelijkertijd een op zichzelfstaand verschijnsel is, maar ook overeenkomsten vertoont met fandom in andere contexten en perioden. Veel K-popfans hebben een eigen persoonlijk verhaal over de steun die bepaalde liedjes of artiesten hen geven in moeilijke tijden. Toch lijken fans soms ook juist te handelen als deel van een groter geheel, zoals in de Amerikaanse politiek of bij online wrijving tussen de overenthousiaste aanhang van de ene groep of idool met die van een ander. In hoeverre is K-pop een industrie of juist een vruchtbare grond om te zijn wie je bent. Wat betekent het dus om fan te zijn van een bepaalde artiest, genre, of stijl? 

Elmer Veldkamp | Universitair docent Koreastudies Universiteit Leiden

Als cultureel antropoloog van Korea en Japan houdt hij zich o.a. bezig met beeldvorming over Koreaanse cultuur in musea en bij het behoud van cultureel erfgoed en het beeld dat buiten Korea gevormd wordt door de opkomst van Koreaanse populaire cultuurproducten zoals muziek, series en film. 

Elmer Veldkamp

Panelgesprek “A new kind of fandom?”

Naast de muziek en de aanstekelijke dansjes heeft K-pop een nieuwe soort fandom in het leven geroepen: een internationale gemeenschap die leeftijd, nationaliteit en achtergrond maar ook de muziek overstijgt. Fans komen samen op specifiek hiervoor ontworpen digitale platforms en delen hun fandom met elkaar én met de K-pop idol(en) in live chats en vlogs. Hierdoor ontstaat een persoonlijke band tussen ‘idool’ en fan maar ook tussen de fans zelf, die het fandom voedt en een gevoel van community creëert. Fans bezoeken graag K-pop concerten en events om daar samen hun fandom te beleven en zich onderdeel te voelen van een speciale K-pop community. De fandoms, zeker die van BTS staan bekend als grote, invloedrijke gemeenschappen die in staat zijn sociale impact uit te oefenen. Ze zijn enorm loyaal en betrokken tot het activistische af. Waaraan ontleent de K-pop fandom haar unieke karakter? Samen met wetenschappers en K-Pop-fans/experts proberen we tot een beter begrip van dit wereldwijde fenomeen te komen, vanuit diverse perspectieven.

Moderator panelgesprek Daan Kok | Conservator Museum Volkenkunde

Sinds 2015 is hij werkzaam als conservator Japan en Korea en maakte al eens een tentoonstelling over Japanse popcultuur. De laatste jaren krijgt de Korea-collectie ook steeds meer aandacht, mede vanwege de Korean Wave.

Daan Kok

Elmer Veldkamp | Universitair docent Koreastudies Universiteit Leiden

Zie hierboven bij spreker. 

 

Stella Elhorst | K-pop expert en eigenaar K-pop shop I.wonchuu 

Stella volgt al ruim 15 jaar de wereld van Kpop en heeft ruime kennis van de trends in Korea en de gemeenschappen rondom K-pop in Nederland. Deze kennis deelt ze regelmatig met TV en radio. 

Carlo Aarts | K-pop Kenner, eigenaar KORE events

Begonnen als kpop fan in 1997 heeft Carlo alle “generations” tot dusver actief meegekregen. Hierbij heeft hij ook de k-pop fandom en liefde voor Koreaanse cultuur mee zien groeien. In 2013 is hij gestart met KORE, een online (en naderhand zelfs fysieke) k-pop winkel. De eerste in Nederland! Nu is KORE omgetoverd tot een evenementen organisatie waarmee Carlo actief Korea gerelateerde activiteiten organiseert. 

Carlo Aarts

Flora Smit | Promovendus Universiteit Leiden over het K-pop idool

Voor haar proefschrift doet zij onderzoek naar het fenomeen K-pop idool. Aan de hand van agencies en fans bekijkt zij hoe het imago van een K-pop idool wordt gecreëerd en focust daarbij voornamelijk op de ruimte die nog over is voor K-pop idolen om hun eigen identiteit te creëren. Hebben ze zeggenschap over hun imago? Of wordt dit voornamelijk besloten door de producers en consumenten van de K-pop industrie?          Lezing en panelgesprek zondag: 14.30 – 15.30 | Binnenkort online terug te bekijken

Flora Smit

Talkshow “Verandert de Korean Wave beeldvorming en entertainment en lifestyle industrie?”

De Koreaanse populaire cultuur is wereldwijd een succes in mainstream entertainment: lifestyle, muziek, dramaseries en de contentindustrie. Het is een opvallend en onverwacht succes gezien het specifieke Koreaanse karakter van dit entertainment (cultuur, taal en uiterlijk). Verandert Korean cool beeldvorming over Aziaten in de media? En is Korean content een gamechanger voor de entertainmentindustrie zoals destijds Amerika? We gaan deze vragen verkennen aan de hand van drie invalshoeken: een blik van binnenuit de K-pop met ervaren K-Pop songwriter Ronnie Icon, ontwikkelingen in de mode-industrie met creative Natasja Smit en beeldvorming en media met mediawetenschapper, schrijver en columnist Reza Kartosen-Wong. 

 

Talkshow host Daan Vree | Schrijver, Filmmaker en Docent

Jarenlang producer voor het CinemAsia FilmLAB en filmprogrammeur van Aziatische films. Voor World Cinema Amsterdam interviewde hij regelmatig Koreaanse regisseurs tijdens Q&A’s en voor CinemAsia Film Festival heeft diverse discussiepanels gehost over de beeldvorming en representatie van Aziatische mediamakers.   

Panelgast Ronnie Icon | Songwriter K-Pop  Ronnie Icon is een songwriter uit Nederland wiens invloed in de K-pop industrie inmiddels goed voelbaar is. Hij schreef onder andere voor succesvolle K-pop artiesten als TXT (LOSER=LOVER), The Boyz (Maverick), NCT127 (Kitchen Beat), TWICE (Breakthrough) en ENHYPEN (Blessed-Cursed). 

Ronnie Icon

Natasja Smit | Creatief freelancer - styling, art direction en creatieve strategie

Natasja is een freelance creative gespecialiseerd in styling, art direction and creative strategy. Afgestudeerd aan de Amsterdam Fashion Institute in fashion branding brengt ze frisse energie en een nieuwe kijk op de creatieve (mode)industrie. In haar werk verkent ze de connectie tussen mode en cultuur zoals bijvoorbeeld in haar afstudeerfilm waarin ze onderzoek doet naar Asian Representation in Westerse media and fashion. In drie korte interviews met Zuidoost Aziatische  third culture teens spreekt ze over hun identiteit, cultuur en erfgoed. 

Natasja Smit

Reza Kartosen-Wong | Docent Media en Cultuur Universiteit van Amsterdam / schrijver

Hij promoveerde op onderzoek naar de relatie tussen de vorming van culturele identiteiten van Aziatisch Nederlandse jongvolwassenen en hun consumptie van media en populaire cultuur. Daarbij lag de focus op pan-Aziatische identiteiten en Aziatische populaire cultuur waaronder Japanse en Zuid-Koreaanse films en tv-series. Reza schrijft ook columns en opiniestukken voor o.a. Het Parool, Trouw, De Volkskrant en NRC. Daarnaast heeft hij met zijn vrouw de populaire kinderboeken Waar is mijn noedelsoep?!? en Gebakken rijst met van alles en nog wat!!! geschreven.

     Talkshow zondag: 16.00 – 17.00 | Binnenkort online terug te bekijken

Reza Kartosen-Wong
Fotocredits: Jani Yu