Keiga

Neem een kijkje achter het scherm van Keiga

Een onbekend en volstrekt uniek topstuk Uitzicht op Deshima in de baai van Nagasaki van de Japanse kunstenaar Kawahara Keiga is recent aangekocht door het Nationaal Museum van Wereldculturen.

Het topstuk wordt momenteel gerestaureerd, zodat het straks een prominente plek krijgt in de Japan-opstelling. Neem een kijkje achter de schermen en volg het restauratieproces!

Neem een kijkje achter het scherm van Keiga

Het kamerscherm wordt momenteel gerestaureerd, zodat het straks een prominente plek krijgt in de Japan-opstelling in Museum Volkenkunde. Conservator Oost-Azië Daan Kok en Research Associate RCMC/Japan Davey Verhoeven bloggen over de bevindingen die zij opdoen tijdens het restauratieproces. Houd deze pagina maandelijks in de gaten voor nieuwe blogs.

Blogpost 003: Restauratie en onderzoek: eerste resultaten

De restauratie van het kamerscherm door Keiga is eindelijk van start gegaan en de eerste resultaten zijn binnen.

Lees: Blogpost 003: De eerste onderzoeksresultaten

Japans kamerscherm - Museum Volkenkunde
De eerste resultaten van de restauratie en het onderzoek zijn er.
Link

Blogpost 002: Kawahara Keiga, de natuur en cultuur van Japan in beeld

Om meer inzicht te krijgen in de oorsprong van het kamerscherm weiden we in de tweede blog verder uit over de schilder ervan, Kawahara Keiga.

Lees: Blogpost 002: Een kijkje achter de schermen

Huis in aanbouw, Kawahara Keiga,1823-1829
De natuur en cultuur van Japan in beeld
Link

Blogpost 001: Een kijkje achter de schermen

Welkom op deze blog waar de komende maanden meer en meer nieuwe informatie te vinden zal zijn over de voortgang van de restauratie van het ‘Keiga kamerscherm’.

Lees: Blogpost 001: Een kijkje achter de schermen

Keiga
Uitzicht op Deshima in de baai van Nagasaki
Link

Meer over het kamerscherm

Conservatoren troffen het unieke kamerscherm Uitzicht op Deshima in de baai van Nagasaki van de Japanse kunstenaar Kawahara Keiga (c.1786-c.1860) aan in privébezit. Op het scherm zijn prachtige details te zien, waaronder het Nederlandse schip Marij en Hillegonda dat slechts eenmaal naar Japan zeilde. De voorstelling toont de baai van Nagasaki met daarin de Nederlandse handelspost op het eilandje Deshima in 1836. De Nederlanders waren sinds 1639 de enige Europeanen die toestemming hadden om handel te drijven met Japan.

Nederlandse handelspost op het eilandje Deshima

Het kamerscherm Uitzicht op Deshima in de baai van Nagasaki is geschilderd op zijde vanuit een vogelvluchtperspectief. Het omvat acht panelen met een totale afmeting van 171 cm hoog bij 470 cm breed en dateert van circa 1836. In die tijd dreven de Nederlanders vanaf het kunstmatige eilandje Deshima als enige Europeanen handel met Japan. Op het scherm is prominent het Nederlandse schip Marij en Hillegonda te zien, dat slechts eenmaal - in 1836 - naar Japan zeilde. Het scherm is hoogstwaarschijnlijk geschilderd in opdracht van een welgestelde bewoner van Deshima. Maar ook de Chinese handelspost, inclusief twee jonken die voor anker liggen, is in groot detail geschilderd. Het werk is voorzien van de signatuur ‘Keiga’ geschreven in Japanse karakters, met daarbij een rood zegel met zijn roepnaam ‘Tojosky’ in alfabet.

Fotograaf zonder camera

Kawahara Keiga wordt vanwege de nauwkeurige detaillering in zijn werk ook wel ‘fotograaf zonder camera’ genoemd. Met zijn rijke oeuvre heeft hij de Japanse natuur en cultuur kleurrijk in beeld gebracht, vooral in opdracht van onderzoekers zoals Dr. Philipp Franz von Siebold (1796-1866). Keiga had het uitzonderlijke voorrecht Deshima vrijelijk te mogen betreden, waardoor hij ook de Japans-Nederlandse betrekkingen visueel kon vastleggen. Dat gaf hem tevens toegang tot Europese schildertechnieken zoals perspectieftekenen, wat hij in het scherm op meesterlijke wijze toegepast heeft.

Kamerscherm - Deshima, de Nederlandse handelspost

Met dank aan

Deze aankoop werd gedaan met steun van Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, het VSBfonds, de BankGiro Loterij en de Vrienden van Museum Volkenkunde.

De restauratie wordt mogelijk gemaakt dankzij het TEFAF Museum Restoration Fund.