keiga
Persbericht:

Deshima Experience: van imponerend handelsschip tot zwaarbewaakte baai

Webapplicatie genomineerd voor Museumprijs 2021 – publiek kan stemmen tot 27 november.

Sinds de bekendmaking van de nominaties van de Vriendenloterij Museumprijs 2021, wordt er volop gestemd. Museum Volkenkunde in Leiden is genomineerd voor de Deshima Experience; een vernieuwende digitale ervaring die speciaal werd ontwikkeld bij het gerestaureerde kamerscherm van de Japanse schilder Keiga. Met de web-app kan iedereen via de smartphone of tablet van alles over het kamerscherm en de Nederlandse handelspost Deshima ontdekken. Zoals het verhaal achter het handelsschip Mary & Hillegonda -dé blikvanger van het kamerscherm- en de toegang tot de baai van Nagasaki…

De Mary & Hillegonda was een koopvaardijschip, dat in 1836 uit Nederland vertrok richting Batavia en Japan. Na de nodige zaken in Indonesië, voer het zogenoemde fregatschip verder naar Nagasaki, waar de Nederlandse handelspost Deshima lag. Maar het schip kon niet zomaar de baai betreden. Het moest eerst door de autoriteiten worden gecontroleerd. Dit gebeurde bij het puntige eilandje dat prominent in de ingang van de baai ligt. Japan reguleerde buitenlandse contacten streng en wilde voorkomen dat ‘ongewenste objecten en personen’ het land binnen kwamen. Het schip moest zich daarom eerst identificeren door speciale geheime vlaggen te hijsen die het jaar daarvoor met een vertrekkend handelsschip waren meegegeven. Handwapens en christelijke objecten werden vervolgens achter slot en grendel geplaatst. Pas als de autoriteiten tevreden waren, mocht de Mary & Hillegonda doorvaren.

 

Benieuwd hoe het schip op het kamerscherm te identificeren was? Of welke handelswaren werden vervoerd? Lees hier meer over de Mary & Hillegonda. Open hier de Deshima Experience.

Geldprijs van 100.000 euro

In totaal zijn drie musea genomineerd. Wie de meeste publieksstemmen krijgt, ontvangt de prijs van 100.000 euro. Te besteden aan de museale droom. Voor Volkenkunde is dat het verder openbaar maken van de collectie door die digitaal toegankelijk te maken voor iedereen, waar ook ter wereld. Immers, als Wereldmuseum met collectie van over de hele wereld is het van belang ook wereldwijd toegankelijk te zijn. Waar je ook bent. Voor research, vraagstukken rond koloniaal erfgoed, kennisdeling, en het leren van geschiedenis en andere verhalen. Stemmen kan tot en met 26 november via volkenkunde.nl en via museumprijs.nl. Of Volkenkunde de prijs ook echt wint, wordt op 2 december live bekendgemaakt bij Koffietijd op RTL4.

VriendenLoterij Museumprijs

Het Prins Bernard Cultuurfonds en de VriendenLoterij (voorheen BankGiro Loterij) reiken jaarlijks in samenwerking met de Museumvereniging de VriendenLoterij Museumprijs (voorheen BankGiro Loterij Museumprijs) uit. De prijs is de grootste publieksprijs voor musea in Nederland. Vorig jaar stemden in totaal 84.176 mensen op hun favoriete museum. Meer informatie over de prijs via: www.museumprijs.nl 

 

Noot voor de redactie, niet voor publicatie.

 

Klik hier voor hi-res beeldmateriaal.

Voor aanvullende informatie of vragen, neem contact op met Rachel Voorbij, via 06-30254143 of pers@wereldculturen.nl