Kamerscherm Keiga
Persbericht:

Uniek kamerscherm van Japanse schilder Keiga tijdelijk weer te zien

Het unieke kamerscherm van de Japanse schilder Keiga krijgt tijdelijk een ereplek in Kröller-Müller Museum

Vereniging Rembrandt, die aan de aankoop heeft bijgedragen, geeft het kamerscherm een ereplek in de jubileumtentoonstelling Als kunst je lief is in het Kröller-Müller Museum.

Het kamerscherm Uitzicht op Deshima in de baai van Nagasaki van de Japanse schilder Kawahara Keiga ontving in zowel Nederland als Japan veel aandacht en is de grootste aankoop van het Nationaal Museum van Wereldculturen in de laatste jaren. Vereniging Rembrandt, die aan de aankoop heeft bijgedragen, neemt het kamerscherm op in de jubileumtentoonstelling Als kunst je lief is in het Kröller-Müller Museum. De tentoonstelling opent op 30 september en presenteert tot en met 3 februari 2019 samen met het kamerscherm tachtig belangrijke aankopen die met steun van de leden van de Vereniging Rembrandt zijn gedaan voor Nederlandse musea in de afgelopen tien jaar.

Het kamerscherm van de Japanse schilder Kawahara Keiga is ontdekt na 100 jaar in privébezit te zijn geweest. Voor Nationaal Museum van Wereldculturen is het een sleutelstuk binnen de Japan-collectie en specifiek binnen de Keiga-collectie, die met ruim 500 objecten de grootste ter wereld is. Keiga wordt vanwege de nauwkeurige detaillering in zijn werk ook wel ‘fotograaf zonder camera’ genoemd. De voorstelling toont de baai van Nagasaki met daarin de Nederlandse handelspost op het eilandje Deshima in 1836.

De aankoop werd gedaan met steun van Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Themafonds Niet-Westerse Kunst en het Themafonds Toegepaste kunst en Design, het Mondriaan Fonds, het VSBfonds, de BankGiro Loterij en de Vrienden van Museum Volkenkunde. Na de tentoonstelling in het Kröller-Müller Museum wordt het kamerscherm volledig gerestaureerd en krijgt het topstuk een centrale plaats in Museum Volkenkunde.