Keiga - kamerscherm
Te zien tot en met 22 juli 2018

Uniek Japans kamerscherm van Kawahara Keiga

Bekijk de prachtige details op het kamerscherm gemaakt door de Japanse kunstenaar Kawahara Keiga.

Dit topstuk toont onder andere de baai van Nagasaki met daarin de Nederlandse handelspost op het eilandje Deshima in 1836. 

Uitzicht op Deshima in de baai van Nagasaki

“Uitzicht op Deshima in de baai van Nagasaki” is een onbekend en uniek kamerscherm uit c. 1836 van de Japanse kunstenaar Kawahara Keiga. Conservatoren troffen het scherm aan in privébezit. Op het scherm zijn prachtige details te zien, waaronder het Nederlandse schip Marij en Hillegonda dat slechts eenmaal naar Japan zeilde. De voorstelling toont de baai van Nagasaki met daarin de Nederlandse handelspost op het eilandje Deshima in 1836. De Nederlanders waren sinds 1639 de enige Europeanen die toestemming hadden om handel te drijven met Japan.

Vogelvluchtperspectief

Het kamerscherm ‘Uitzicht op Deshima in de baai van Nagasaki’ is geschilderd op zijde vanuit een vogelvluchtperspectief. Het omvat acht panelen met een totale afmeting van 171 cm hoog bij 470 cm breed en dateert van circa 1836. In die tijd dreven de Nederlanders vanaf het kunstmatige eilandje Deshima als enige Europeanen handel met Japan. Op het scherm is prominent het Nederlandse schip Marij en Hillegonda te zien, dat slechts eenmaal - in 1836 - naar Japan zeilde. Het scherm is hoogstwaarschijnlijk geschilderd in opdracht van een welgestelde bewoner van Deshima. Maar ook de Chinese handelspost, inclusief twee jonken die voor anker liggen, is in groot detail geschilderd. Het werk is voorzien van de signatuur ‘Keiga’ geschreven in Japanse karakters, met daarbij een rood zegel met zijn roepnaam ‘Tojosky’ in alfabet

Signatuur Kawahara Keiga

Fotograaf zonder camera

Kawahara Keiga wordt vanwege de nauwkeurige detaillering in zijn werk ook wel ‘fotograaf zonder camera’ genoemd. Met zijn rijke oeuvre heeft hij de Japanse natuur en cultuur kleurrijk in beeld gebracht, vooral in opdracht van onderzoekers zoals Dr. Philipp Franz von Siebold (1796-1866). Keiga had het uitzonderlijke voorrecht Deshima vrijelijk te mogen betreden, waardoor hij ook de Japans-Nederlandse betrekkingen visueel kon vastleggen. Dat gaf hem tevens toegang tot Europese schildertechnieken zoals perspectieftekenen, wat hij in het scherm op meesterlijke wijze toegepast heeft.

Het scherm moet worden gerestaureerd en daarom is het slechts t/m 22 juli 2018 te zien in het museum. Na volledige restauratie zal het topstuk een centrale plaats krijgen in ons museum.

Met dank aan

Deze aankoop werd gedaan met steun van Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, het VSBfonds, de BankGiro Loterij en de Vrienden van Museum Volkenkunde.

Ontdek meer

Japan en Korea - Museum Volkenkunde
Vaste tentoonstelling

Japan en Korea

Prachtig lakkunst en unieke prenten geven een beeld van de lange geschiedenis die Nederland en Japan met elkaar delen.
Link