korean-wave
Vanaf 24 september 2022

Korean Wave

In het weekend van 24 en 25 september 2022 laten we je kennis maken met de Korean Wave: ontdek, ervaar en begin het wereldwijde succes van de ‘Korean Wave’ te begrijpen! 
Houd deze pagina in de gaten, hier wordt het gedetailleerde programma bekend gemaakt!

Bestel hieronder tickets voor Korean Wave

:host { --enviso-primary-color:#00AAA0; --enviso-secondary-color: #00AAA0; font-family: Arial; } .enviso-offer-filters-wrapper { display: none; } #ticket-description { ???????????? display: none; ???? } .enviso-title { ???????????? display: none; ???? } .enviso-tickets.enviso-tickets-mobile { display: grid; grid-template-columns: calc(50% - 1em) calc(50% - 1em); align-items: stretch; } :host .enviso-tickets-mobile enviso-ticket-item { float: none; margin-right: 1em; width: auto; } :host enviso-ticket-item { margin-bottom: 1em; margin-right: 1em; box-sizing: border-box; } .enviso-dialog-content { background-color: #DDF4F2; }

Praktische informatie

Wanneer: 24 & 25 september 2022
Tijd: 11.00 – 18.00 uur (op beide dagen)
Tickets: zijn in de ticketwidget hierboven te bestellen
Openingstijden kassa: 10.00-17.00 uur - Hier kun je een polsbandje halen op vertoon van je online ticket.

Let op: 
- Voor de tickets voor beide dagen moet in de kalender alsnog een dag geselecteerd worden, kies hier dan zaterdag 24 september. 
- Het museum is op beide dagen ook open voor regulier museumbezoek. Hiervoor heb je een ander ticket nodig, bestel die op de ticketpagina onder 'bezoek Museum Volkenkunde'.
- Kortingskaarten, vrijkaarten of andere soort tickets gelden niet als entreebewijs voor het evenement Korean Wave. Alleen bovenstaande tickets gelden als entreebewijs voor dit evenement.

Officiële opening: zaterdag 24 september om 12.15 uur door de ambassadeur van Zuid-Korea
Wij nodigen iedereen graag uit om hierbij aanwezig te zijn. Daarna starten alle workshops, demo’s, masterclasses etc.

We verwachten veel bezoekers dus wees op tijd als je wilt deelnemen aan jouw favoriete activiteit.

Foto's, video's en ander beeldmateriaal
We wijzen bezoekers er op dat alle activiteiten worden gefilmd of gefotografeerd. Als je deelneemt aan het event stem je dus automatisch in met het filmen, fotograferen en publiceren van foto’s en video’s op diverse media(platforms). 
 

Zuid-Korea is hot and happening! Het land verovert de wereld met haar populaire cultuur: muziek, dans, mode, dramaseries, film en eten. Van Azië tot de Amerika’s, van het Midden-Oosten tot Europa, van jong tot oud en verschillend in gender en achtergrond. Maar wat is de Korean Wave eigenlijk? Hoe verklaren we het wereldwijde succes? En heeft de Korean Wave een impact op beeldvorming en de entertainmentindustrie?

korean-wave

Sinds het einde van de 20e eeuw heeft de Zuid-Koreaanse cultuur zich als een golf (Korean Wave) verspreid over de hele wereld. Wat eerst een curieus verschijnsel leek, is in toenemende mate een nieuw icoon van de populaire cultuur geworden. In 2021 won superband BTS, als eerste Aziatische band ooit, de prestigieuze ‘Artist of the Year’ award bij de American Music Awards en nam K-Pop het internet over: de meest bekeken Youtube muziekvideo in 24 uur (108 miljoen), de snelste tijd waarin respectievelijk 1 en 10 miljoen volgers werden behaald op Instagram. In 2022 verbreekt de K-wave weer nieuwe records met Netflix-hit Squid Game. De tv-serie is als eerste buitenlandse serie genomineerd voor een Emmy in de categorie beste dramaserie, de belangrijkste Amerikaanse prijs voor een tv-productie. 

We kunnen dus met recht spreken van een bijzonder fenomeen waarbij de Koreaanse taal, Koreaanse sterren, muziek, dans, beauty, tv-series en eten de wereld veroveren. Hoe verklaren we dat en wat is de jeugdcultuur die rondom de populaire Koreaanse cultuur is ontstaan? Zegt dat iets over veranderende culturele percepties of beginnen denkbeelden juist te kantelen door de Korean Wave? Interessante vraagstukken om te verkennen en te duiden. 

Event: ontdek, ervaar en begin te begrijpen

Het event de Korean Wave is een mix van kennisoverdracht én beleving. Ontdek de dynamische Koreaanse cultuur door optredens, demo’s en een fashionshow. Ervaar waarom deze zo populair is geworden door zelf de fun te voelen in activiteiten en workshops. En begin te begrijpen waarom de Koreaanse cultuur zich als een golf verspreid door de wereld.  Inhoudelijke duiding wordt geboden door wetenschappers en studenten Koreastudies enerzijds en verrijkt en aangevuld door expertise en praktijkervaring van K-wave kenners, producers uit de K-pop muziekindustrie, fans en Aziatische specialisten aan de andere kant. Hierdoor wordt de Korean Wave vanuit diverse invalshoeken en ‘culturen’ belicht voor een genuanceerd en rijk beeld. Zo komen samenleving en wetenschappelijke wereld samen. Het event wordt officieel geopend op zaterdag 24 september door de ambassadeur van Zuid-Korea Mr. Yeondoo Jeong. 

Leren: lezingen, masterclasses, talkshows en kennisclips

Leer wat K-pop, K-drama of K-beauty is. Wil je weten wat de fandom is en hoe deze zich onderscheidt van andere fandoms? Ben je actief in de muziekindustrie en benieuwd naar hoe de jeugdcultuur K-pop zo populair heeft gemaakt en hoe je dit in Nederland kan toepassen? Of waarom streaming diensten zoals Netflix, Apple-tv+ en Disney+ zoveel investeren in Koreaanse tv-series? Volg dan een masterclass, bekijk een kennisclip of woon een talkshow bij. Hier spreken multi-platinum songwriters/producers uit de K-Pop muziekindustrie die liedjes schrijven voor beroemde K-pop bands zoals Enhypen, Twice en NCT 127, maar ook experts uit de Nederlandse muziekindustrie, wetenschappers, Aziatische creatives, en K-pop fans zelf.  

Zien: optredens, demo’s en een K-fashion show

Ontdek de wereldwijde jeugdcultuur die is ontstaan rondom K-pop en die bekend staat als Random Play Dance. Zie hoe dynamisch K-dance en taekwondo is in demo-optredens. Meer interesse in e-gaming? Volg dan een demo van League of Legends, de populairste game in Zuid-Korea. En voor de fashionista’s: we houden één keer per dag een fashion show met casual street wear, high fashion street wear en casual traditional wear en houden meerdere demo’s over K-beauty: Wat maakt het anders? Beauty in Korea en aging gracefully.  

 

K-pop

Doen: workshops, mini-toernooi League of Legends, K-market en K-food

Heb je na al die demo-optredens zin gekregen om zelf aan de slag te gaan? Dans mee op jouw favoriete K-Pop nummer in je mooiste K-pop outfit bij de Random Play Dance. Doe een workshop taekwondo, K-dance of K-beauty. De gamers kunnen meedoen aan een mini-toernooi League of Legends. Als je meer wil weten over de Koreaanse taal: volg een snelcursus Koreaans of leer je eigen naam schrijven in het Koreaans. Ter ontspanning kan je ook typische Koreaanse gezelschapsspelletjes spelen of gewoon rondsnuffelen op de K-market voor K-Pop merch of lekker Koreaans eten. Kom je ook?

Foto Hangeul

In samenwerking met

Het event wordt georganiseerd door Museum Volkenkunde in samenwerking met initiatiefnemer en bedenker Bettina Brunt en de Universiteit Leiden, faculteit Geesteswetenschappen. 

Met dank aan:
Kore Events, studenten Koreastudies (Universiteit Leiden), Suzé Klok, Remco Breuker, Joost van der Sluijs, Ewout van der Linden, Daan Vree, Gemeente Leiden programma Kennisstad en de Ambassade van de Republiek Korea. 

Klankbordgroep
Voor de totstandkoming van het event werkt het museum samen met een klankbordgroep die bestaat uit Korean Wave specialisten op het gebied van K-dance, K-beauty, K-pop, K-(pop) culture, studenten Koreastudies en wetenschappers met kennis van Korea. De panelleden denken mee over de programmering (opzet, inhoud en vorm), communicatie en marketing, de uitdaging een zeer divers en brede doelgroep te bedienen én hoe de authenticiteit van het programma te borgen, intercultureel sensitief met respect voor de Koreaanse cultuur en fandom. Tijdens het event zijn de leden actief als workshopleiders, panelgast in talkshows, moderator of spreker of verzorgen zij activiteiten zoals Random Play Dance en de infostand fandom. Het Korean Wave logo is ontworpen door Stella Elhorst, lid van de klankbordgroep tevens vormgever en illustrator.