China - Museum Volkenkunde
Vaste tentoonstelling

Tentoonstelling China

Het middelpunt van de wereld

Maak kennis met 'het middelpunt van de wereld', zoals de Chinezen hun land zelf noemen.

Van porselein en boeddhabeelden tot kalligrafie benodigdheden

China speelt een grote rol in Oost-Azië dankzij de verfijning van kunst en techniek en de rijkdom van haar literaire geschiedenis. Buitenlandse contacten lopen al eeuwenlang via de handelsroutes door Mongolië, Centraal-Azië en India, en via de zeehavens. Zo kwamen uitheemse goederen, kunstvormen en nieuwe religieuze denkbeelden China binnen. Met de verspreiding van het boeddhisme naar Korea en Japan zijn ook het Chinese schrift en staatkundige tradities doorgegeven. Bekende Chinese producten zijn zijde en porselein en die werden al vroeg geëxporteerd. Met name het porselein kan worden beschouwd als een vroeg-modern voorbeeld van een internationaal handelsmerk.

Keramiek was het meest populaire exportproduct. Grote hoeveelheden celadon en wit porselein vonden hun weg naar India, het Midden-Oosten, Afrika en het Middellandse zeegebied. De komst van Europese zeelieden leidde vanaf de zestiende eeuw opnieuw tot een toename in vraag en aanbod van keramiek. Vooral blauw-wit gedecoreerd porselein was populair bij de Europeanen.

Berg van onsterfelijken

Je kunt het niet over het hoofd zien: het indrukwekkende beeld van meer dan twee meter hoog in de Chinazaal. Eigenlijk is het een beeldengroep. Het stelt de berg van onsterfelijken voor. Er staan goden op afgebeeld, elk op een eigen bergrichel. Je zult dit niet zo snel ergens anders in Europa tegenkomen en ook in China, het herkomstland, is het zeldzaam. Dergelijke beeldengroepen, Xuhuang, hadden een functie in taoïstische tempels. Samen met andere voorwerpen werd deze beeldengroep gebruikt tijdens offerrituelen. Het diende om de goden op te roepen die bij de plechtigheden een rol speelden.

De complete China collectie bekijken? Klik dan hier.