Korean Wave

Korean wave | Doorlopend programma

Op 24 en 25 september kan je jezelf de hele dag onderdompelen in de Koreaanse populaire cultuur, binnen en buiten. Doe mee met Random Play Dance of Koreaanse spelletjes, leer League of Legends spelen van een pro en snuffel daarna op de K-market voor Koreaanse producten en lekker Koreaans eten.

Zien, doen en leren! Zoek je meer verdieping? Bezoek de interactieve tentoonstelling Things That K-Pop, bekijk kennisclips over bv. kimchi of leer Koreaans bij De Taalgalerij. Ook kan je vragen stellen over K-pop en fandom (infostand fandom) of je onbewuste denkbeelden testen met het ‘Wie is het spel’ van kunstenaar Rui Jun Luong.  

Korean Culture Booth en K-Wave Selfie Booth | KORE Events 

Bij de K-Culture Booth kun je je creativiteit los laten gaan door het maken van een Lotus Lantaarn of het vouwen van een papieren hanbok (traditionele Koreaanse jurk). Dit mag je natuurlijk ook mee naar huis nemen. Een leuke activiteit voor jong en oud. Iets maken niet zo je ding? Maak dan een selfie voor onze Irworobongdo photo op!  KORE Events is een evenementen organisatie die Korea gerelateerde activiteiten organiseert. De visie is inclusiviteit en je uitspreken voor k-pop. 

Tijd: 11.00 – 18.00 doorlopend, met tussenpauzes | Locatie: Linkerkant-achter, Buiten    

Korean Culture Booth Hanbok
Fotocredits: KORE Events

K-Pop Random Play Dance | LetZkpop

Random Play Dance is een super populair onderdeel van de jeugdcultuur die rondom K-pop is ontstaan. Het vindt bijna altijd buiten plaats in de publieke buitenruimte.

Random Playdance

Bij een Random Play Dance wordt steeds een aantal secondes van een (kpop) liedje gespeeld waar een choreo bij hoort. Als je de choreo kent, dans je mee en anders blijf je staan in de kring die rondom de dansers staan. Deelnemers kleden zich vaak in de stijl van K-pop music video’s en bekende bands. Op youtube kan je video’s zien van Random Play Dances die over de hele wereld worden gehouden. Benieuwd geworden? Of ben jij een ervaren Random Play Dancer? Kom dan in je kpop outfit lekker mee doen!

LetZkpop Wij zijn LetZkpop, een non-profit evenementen organisatie uit Rotterdam. Als LetZkpop organiseren wij al sinds 2019 feestjes en random play dances. Wij zijn op Instagram, Facebook en TikTok te vinden onder de naam LetZkpop. Tijd: 11.00 – 18.00 doorlopend, met tussenpauzes | Locatie: Voorplein Volkenkunde, Buiten | Online terug te zien na 28 september (de link zal worden gedeeld)  

K-Food Area 

Inza’s Seoulkitchen | Streetfood en Koreaanse drankjes Wij brengen Inza’s Seoulkitchen vanuit Tilburg naar Leiden. Onze keuken is daar voor 2 dagen gevestigd in een te leuke foodtrailer op het plein voor het museum. O.a. cup tteokbokki en korean fried chicken kun je bij ons komen proeven. 

Tijd: 11.00 - 18.00 uur doorlopend | Locatie: voortuin Volkenkunde, buiten

Foodarea
Fotocredit Inza’s Seoulkitchen

K-food | Shilla

Van verse maaltijden tot het meest complete Koreaanse levensmiddelen assortiment, Foodmarket Shilla heeft het allemaal. We zullen onze meest populaire snacks en drankjes aanbieden, maar ook heerlijke Koreaanse hapjes en lekkernijen. Tot snel!  

Foodarea
Fotocredits: Shilla

Koreaans Spelletjes | Studenten Koreastudies Universiteit Leiden

In de razendpopulaire Netflix-serie Squid Game komen van allerlei Koreaanse spelletjes voorbij, zoals dalgona: een koekje met een figuur waarvan je moet zien het figuurtje over te houden zonder het koekje te breken. Maar ook traditionele spelletjes zoals het bordspel yutnori of tuho waarbij je bamboestokken in een soort vaas gooit zijn nog steeds erg populair onder jong en oud. Speel samen met studenten van de Universiteit Leiden een paar van deze spelletjes en wie weet kun jij ze wel verslaan! Spelletjes alleen op zondag 25 sept! Tijd: 11.00 – 18.00 doorlopend, met tussenpauzes | Locatie: Linkerkant-achter, Buiten    

 

koreaanse spelletjes

K-Pop-up Store | KORE Events i.s.m. Hey!Hallyu

Hey! Wij zijn Hey!Hallyu, een naam die letterlijk 'Korean wave' betekent. Met ons kleine team versturen we maandelijks toch heel wat Kpop albums & merchandise naar al onze klanten. Daarnaast staan we regelmatig op verschillende conventies en evenementen. Het is ontzettend leuk om mede Korea geïnteresseerden te ontmoeten en enthousiast te zien als ze alles uit onze stand staan te bekijken!

Tijd: 11.00 – 18.00 doorlopend | Locatie: Souterrain (-1)    

K-pop-up store

K-Beauty Producten Verkoop | Chammy Cosmetics

Chammy Cosmetics werd in het voorjaar van 2022 gelanceerd om u Koreaanse schoonheidsproducten te brengen: huidverzorging, haarverzorging en make-up.  

K-beauty producten verkoop_Chammy Cosmetics
Fotocredits: Chammy Cosmetics

Ons doel is u kennis te laten maken met en u te ondersteunen om u mooi te voelen. Korean Beauty-producten behoren tot de beste ter wereld. De Koreaanse schoonheidsroutine is anders dan de Europese schoonheidsroutine. Het is grondiger en de producten zijn erg licht van gewicht en verzwaren de huid niet. De gebruikte ingrediënten zijn rauw, natuurlijk en biologisch. Dat onderscheidt hen van anderen. Het gebruik van serums en essences onderscheidt de Koreaanse schoonheidsroutine van de Europese schoonheidsroutine.

Tijd: 11.00 – 18.00 doorlopend | Locatie: Souterrain (-1)

Things That K-Pop | Things That Talk en studenten van Universiteit Leiden

Things That Talk
https://thingsthattalk.net/nl/zone/things-that-k-pop (in uitvoering)
K-pop is natuurlijk veel meer dan de muziek alleen. Het is ook een verzameling lightsticks, een album vol kaartjes, een muur vol posters en een bank bezet door k-pop knuffels en ryan-teddyberen. Met andere woorden, de muziekstroming komt met een heel arsenaal aan merch en collectors items. In deze galerij leer je door de ogen van studenten en alumni van de Faculteit Geesteswetenschappen van Universiteit Leiden de verzamelkant van K-pop kennen. Ook zoomen we in op een sleutelmoment: wanneer en hoe beslis je dat het tijd is om de K-pop uit je kamer te halen en in lades, kasten (en prullenbak?!) te doen? 

Met bijdragen van: Anna Bothe, Kai Herbrink en Titia de Laat. Vormgeving door Charlotte Nieuwland. Fotografie Guido Benschop.
 

Tijd: 11.00 – 18.00 doorlopend | Locatie: Galerij Azië
 

Things That Talk

De Taalgalerij | Taalmuseum en studenten Universiteit Leiden

Taalmuseum  taalmuseum.nl/agenda/k-pop (in uitvoering) K-pop spreekt veel talen. Nummers gaan van helemaal in het Koreaans tot meertalige lyrics met Engels, Spaans en Arabisch. Maar hoe dan? Precies op die vraag hebben onze wetenschappers van de toekomst antwoorden gevonden. Ook is er gekeken naar wat en wanneer je moet yellen als je tussen een K-pop spreekkoor staat. En …  je wist niet dat je dit nodig had, maar wij hebben hem voor je klaarstaan: een K-pop songtekst-generator! Ook A.I. houdt van K-pop. Kortom, geniet en leer van deze mooie samenwerking tussen het Taalmuseum en de Faculteit Geesteswetenschappen van Universiteit Leiden.

Met bijdragen van koreanisten Anna Bothe, Natascha Maas, Aron van de Pol en Jeroen van Ravenhorst. Vormgeving door Charlotte Nieuwland. Met animaties door Audrey Hartman.

taalgalerij

Koreaanse Schrift Hangeul | Studenten Koreastudies Universiteit Leiden

Leer je naam schrijven in het Koreaans! Vroeger werd het Koreaans in het Chinese schrift geschreven, maar in de vijftiende eeuw introduceerde koning Sejong de Grote een nieuw Koreaans schrift: hangeul. Hangeul is een fonetisch schrift met 10 klinkers en 14 medeklinkers die per lettergreep bij elkaar worden gezet. Zo komt ㄴ overeen met wat wij in het Nederlands zouden uitspreken als een ‘n’ en klinkt ㅗ als onze ‘oo’.  Studenten van de opleiding Koreastudies aan de Universiteit Leiden zijn tijdens het evenement aanwezig om je te leren hoe je jouw naam schrijft in het Koreaans! 

Tijd: 11.00 – 18.00 doorlopend | Locatie: Galerij Afrika, Begane Grond    

hangeul

Kennisclips Universiteit Leiden | Wetenschappers Universiteit Leiden

Waarom maken Koreanen zelf geen kimchi meer? En zijn felle haarkleuren een manier voor K-popidolen om hun identiteit te uiten? Wetenschappers van de Universiteit Leiden leggen het uit! In deze korte videoreeks kom je van alles te weten over Koreaanse taal, K-popsterren, Koreaanse films en kimchi.

Prof.dr. Katazyrna Cwiertka | Hoogleraar Moderne Japanstudies Universiteit Leiden
Katarzyna-Cwiertka - Universiteit Leiden 
Waarom maken Zuid-Koreanen zelf geen kimchi meer?
Er zijn waarschijnlijk weinig Nederlanders die nooit van kimchi hebben gehoord.  Dit is een verzamelnaam voor gepekelde groente uit de Koreaanse keuken, die tegenwoordig de hele wereld aan het veroveren is. Veel buitenlanders raken hierover zo enthousiast dat ze het zelf thuis gaan maken. Dit in tegenstelling tot de Koreanen zelf. 

Mirae Kim MA | Docent Koreastudies Universiteit Leiden 
Mirae-Kim - Universiteit Leiden 
Waarom is K-pop (bijna) onvertaalbaar? 
K-pop verovert de wereld! Van Tweets en YouTube view tot verkoopcijfers van albums en concerten: als een bekende K-popgroep een ‘comeback’ maakt komen fans samen om hun idolen te promoten. Veel K-popfans vertalen bekende nummers van het Koreaans naar een andere taal zoals Engels of Nederlands. Dit is lastiger dan het lijkt, want er zijn veel nuance verschillen. 

Flora Smit | PhD-kandidaat Koreastudies Universiteit Leiden
Flora-Smit - Universiteit Leiden 
Wat is de relatie tussen K-popartiesten en hun fans? 
Niets lijkt te gek als het op K-pop aankomt: meerdere concepten en verhaallijnen in één video, boy- en girlbands die synchroon danspassen uitvoeren, verscheidene modieuze outfits en idolen die er van top tot teen goed uitzien. In K-pop speelt de relatie tussen fan en idool een belangrijke rol. Het zijn namelijk de fans die de carrière van het idool kunnen maken of breken. 

Peter Verstraten | Universitair docent Filmwetenschap Universiteit Leiden 
Peter-Verstraten - Universiteit Leiden 
Waarom hebben Koreaanse films zoveel (internationaal) succes?
Wie kent de Zuid-Koreaanse film Parasite niet? Regisseur Bong Joon-ho in 2019 was te gast op het internationale filmfestival in Rotterdam terwijl hij eigenlijk in Hollywood moest lobbyen voor een Oscar. Maar waarom zou hij? Hij had goede herinneringen aan Rotterdam, en Parasite toch niet gaan winnen. Maar dat gebeurde dus wel. Voor filmkenners het een erkenning van de enorm hoge kwaliteit van Koreaanse films. 

Bekijk de kennisclips ook online op YouTube of leer meer over Korea in het Koreadossier! {info volgt}
Met dank aan: Thomas Vorisek (videcoördinator), Myrthe Timmers (eindredacteur), Nathalie Borst (adviseur online communicatie) en Suzé Klok.

Tijd: 11.00 – 18.00 doorlopend | Locatie: Entree rechts, begane grond
 

Infostand Fandom en K-pop shop| I.wonchuu 

I.wonchuu is de Kpop shop voor iedere Kpop fandom. Alles wat i.wonchuu doet, doen zij samen met hun community. Zo leveren zij Kpop albums voor alle Kpop fans en wordt er ieder jaar samen een nieuwe kalender gemaakt. Tijdens `Korean Wave’ bij Museum Volkenkunde nemen zij hun albums, merch en andere goodies mee om te zien en als je wilt te kopen. Ook zal Stella (door de community gedoopt tot de Kpop Oma) aanwezig zijn om al je vragen rondom de Koreaanse popcultuur te beantwoorden. Dus terwijl jij geniet van je dosis Kpop, kunnen de vragen van je familie en/of vrienden (en van jezelf) beantwoord worden. Kpop Expert Stella Elhorst volgt al ruim 15 jaar de wereld van Kpop. Ze luistert niet alleen naar de muziek, maar heeft via haar kennissen in Zuid-Korea en de ‘community’ die ze in Nederland heeft opgebouwd, ruime kennis vergaard over de trends daar en de gemeenschappen rondom Kpop hier. Deze kennis deelt ze regelmatig met TV en radio, bijvoorbeeld bij Warner Brothers en Humberto. Stella is ook lid van de klankbordgroep Korean Wave. Tijd: 11.00 – 18.00 doorlopend, met tussenpauzes | Locatie: Overloop, 1 Etage    

Iwonchuu

Art en merch kraam | Rui Jun Luong 

Rui Jun Luong (zij / haar) is een multidisciplinaire ontwerper, kunstenaar en fotograaf. Ze creëert onder andere kleurrijke collages met surrealistische werelden. De kaarten en posters zijn te koop.

Rui Jun’s versie van het ‘Wie is het spel’ laat verschillende portretten van Aziatische gemeenschappen en diaspora zien. Om stereotypes te verbreken en vooroordelen weg te nemen door het spelen van het spel. Het spel is voor jong en oud, te koop als kaartspel met 3 verschillende varianten en om het spel daarmee uit te breiden. 

Chokers is in K-pop cultuur niet weg te denken, er bestaan verschillende stijlen. Rui Jun kwam gauw achter dat chokers vaak enkel met 1 maat te koop was. Hierdoor startte ze in 2015, Shop Chokers een inclusieve choker merk waar je op maat gemaakte chokers kunt laten maken. Keuze uit tientallen verschillende kleuren, bedels en meer zodat je een uniek stuk kunt dragen die perfect bij jou past.

Tijd: 11.00 – 18.00 doorlopend | Locatie: Overloop, 1 Etage    

Rui Jun Luong

E-Gaming, demo en mini-toernooi | Esports Game Arena  

Mini-toernooi Demo gezien en zin gekregen om zelf te spelen? Speel tegen anderen in een 1op1  mini-toernooi. Heb je nog hulp nodig? Geen probleem, er zijn League of Legends Experts aanwezig om te helpen. Dit is jouw kans om de game (nog beter) te leren kennen door experts van de Esports Game Arena!

Tijd: 11.00 – 18.00 doorlopend | Locatie: Galerij Zaal Japan_Korea, 1e etage    

E-gaming